POS TERKINI

Jumaat, Mei 27, 2011

Allah Ajarkan Tentang Keyakinan kepadaNya

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,


Dengan NamaMu Ya Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang .... aku menulis lagi Ya Allah, terima kasih atas kelapangan sedikit waktu yang ada ini.


Sahabat yang dirahmati Allah sekelian, bertemu lagi kita di alam maya ... bagaimana jiwamu hari ni? Ada Allah dalam jiwamu? Kalau ada pasti terasa .... kalau ada, rasa tenang hari ini ... kalau ada, di hati hanya mahu berbuat baik sahaja .... Allah itu teman hidupmu, itu kata guru saya. Bila Allah ada dalam jiwamu maka ketika itu Allah menemanimu ... tapi bila Allah tidak ada dalam hatimu, ketika itu syaitan jadi teman setia ... maka jiwamu hari itu resah, mudah marah, mudah buruk sangka ... pastikan tidak, kerna syaitan kan sedang duduk bersemayam dalam hatimu ... justeru tunduklah dirimu pada kehendaknya bukan kehendak Allah ... tapi kalau Allah yang bertahta di dalam jiwamu, maka seluruh diri dan tubuhmu hanya cenderung kepada yang baik-baik saja ... tidak suka marah, tidak suka buruk sangka, tidak suka mengumpat, suka menolong orang ... itulah kehendak Allah dan jiwamu ketika itu yang dekat dengan Allah akan tunduk pada kehendakNya ... Simple saja kan ... Justeru bila jiwa mu resah gelisah ... datang ke Allah ... tapi datang ke Allah dengan jiwamu ... bukan sekadar dengan jasadmu : )


InsyaAllah pada hari ini saya ingin merakamkan kefahaman saya tentang keyakinan kepada Allah dan hubungkaitnya dengan kehidupan kita. Hidup kita kadangkala nampak rumit dan sulit dengan berbagai masalah. Ketika kita berhadapan dengan masalah-masalah ini, cuba kita perhatikan sejauh mana keyakinan kita kepada Allah saat itu. Rasa kerumitan dan hidup rasa penuh kepayahan ada kaitannya dengan keyakinan kita kepada Allah ... Bila keyakinan kepada Allah itu tidak kukuh berpasak di dalam jiwa kita maka kita rasa berhempas pulas menyelesaikan masalah yang dihadapi. Sakit kepala, tekanan jiwa, marah adalah antara kesannya.


Namun sebaliknya apabila keyakinan kepada Allah Yang Maha Hebat, Yang Maha Besar, Yang Maha Menguruskan Rezeki berpahat teguh di dalam hati ianya akan melahirkan pergantungan total 100% kepada Allah sehingga mampu menghasilkan kepasrahan yang tulen apabila berhadapan dengan ujian dan halangan di dalam kehidupan. Hamba Allah yang begini akan menghadapi kehidupan dengan mudah, tenang dan segalanya dapat dirasakan diurus Allah dengan cukup sempurna. Bukan bererti dia tidak berusaha. Orang yang benar-benar yakin dengan Allah, hidupnya hanya untuk Allah. Justeru apa yang dilakukan akan dilakukan dengan sungguh-sungguh dan sebaik mungkin kerana ia lakukan untuk Allah, harus bagi yang terbaik ... dan bukannya untuk dirinya atau manusia lain. Justeru dia fokus dengan peranan dan tanggungjawabnya, bahagia melakukan kerana Allah, dilimpahi cahaya Allah yang sentiasa menerangi hatinya dan membimbingnya ke jalan yang benar dan penuh kebahagiaan (di dunia lagi). Allah sentiasa ada di dalam jiwanya; setiap waktu dia sedar bersama Tuhan yang sangat dicintainya .... kesannya ... rezekinya diurus, hidupnya diurus ... cukup sempurna.


Justeru anda mahu rezeki dari Allah? Mahu bayar hutang rumah, hutang kereta, bil elektrik, bil telefon dan sebagainya? Yuk yakin kepada Allah dengan penuh kesedaran, setiap waktu dan saat ... mungkin sekadar di otak dan difikiran kau kata yakin ... tapi di mana keyakinan itu kau bawa dalam hidupmu selama ini?


Hanya Allah Yang Maha Mengetahui


4 comments:

Tanpa Nama berkata...

BerSYUKURnya yang bisa mendapatkan keyakinan itu, yang tak hanya sekedar ucapan dan dikira- kira.
Tapi keyakinan yang menyusup dan terpasak di dalam hati.
Smoga Allah sentiasa menganugerahi kita keYAKINan itu
آمِّينَ

ummu ayman berkata...

Amin, semog kita benar2 jadi org yg beriman dan beramal soleh

fiq berkata...

as salam puan..bisa bertanya..gi mana mau sedar kan jiwa ke Allah....??..di saat kita sedang bekerja..kan pikiran nya menumpu ke kerja...kok nya kene selalu zikir Allah gitu?

Tanpa Nama berkata...

Susah bro jangan lancap jangan tngok aurat wanita ..kalau korang boleh hndari...korang menangis setiap malam takut kepadanya...dan insya'Allah dia maha mengasihani...salah satu dri 7 yang akn mndpt naungan Allah diakhirat...lelaki yg apabila bersendirian dia akan menangis apabila mengingat Allah...