POS TERKINI

Jumaat, Mac 04, 2011

Allah Ajarkan Tentang "Tuanku"

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,

Apa khabar sahabat-sahabat semua. Alhamdulillah saya sihat-sihat saja di sini. Cuma agak sibuk ... sangat sibuk sebenarnya ... Kadang-kadang saya rasa semacam tidak ada kehidupan seperti semahu saya, saya tidak menjalani kehidupan ini mengikut kemahuan saya ... saya rasa seolah-olah dipaksa untuk ikut kehendak yang bukan kehendak saya .... sebenarnya, bukan seolah-olah ... memang dipaksa ikut kehendakNya ... kehendak Tuhan saya dan saya adalah hamba yang sepatutnya memperhambakan diri kepadaNya .... mana boleh hamba mengikut mahunya ... mana boleh hamba menuntut haknya ... sebagai hamba, kita tidak punya hak, kata Pak Ustaz Abu Sangkan pada halaqah malam ini ... hak itu kepunyaan Allah ... jangan pandai-pandai mahu tuntut hakmu ... Semua yang ada pada kita, masa dan kehidupan semuanya hak milik Allah yang mutlak ....

Bayangkan seorang hamba abdi ... sekiranya wujud di zaman ini. Buat masa ini saya rasa seperti hamba abdi itu ... Saya tidak dapat berbuat sesuka saya, saya tidak ada masa untuk itu. Masa dan kehidupan saya seolah-olah ada YANG MERANCANGNYA ... SUDAH DITETAPKAN ... Oops bukan seolah-olah ... memang ADA YANG MERANCANGNYA ... Inilah yang saya alami, bukan sekadar yang saya fahami seperti sebelumnya. Sebelum ini sekadar tahu tapi tidak pernah merasa seperti hamba abdi ....

Namun hamba abdi ini bahagia sekali dengan Tuannya. Aku redha wahai Tuanku .... (barulah tepat penggunaan kata tuanku) Redha dipilih jadi hambaMu .... hamba yang punya Tuan Yang Maha Penyayang dan Mengasihi hamba-hambaNya, Tuan yang memberi nikmat tak terbanding apa pun ....

Aku ingin hidup di dalam kehendakMu ... Letakkan aku dalam posisi bertawaf bersama-sama dengan makhlukMu agar aku sentiasa bertawaf ikut kehendakMu ... Ampuni dosa dan kelalaian ku yang amat sangat wahai Tuanku ... begitu banyak kesilapanku lebih besar keampunanMu ... Kau Maha Hebat, Maha Sempurna .... kami bersaksikan Tiada Tuhan SelainMu Allah ...

Bahgia jadi hamba ...

Hanya Allah Yang Maha Mengetahui

2 comments:

Ros berkata...

Salam...
Kak Nora lama kita tak bertemu..
emm..sibuk2 pun kena jaga kesihatan..

Benarlah kak Nora...
Sesungguhnya kita tiada pilihan...
melainkan mencari keredhaa Allah SWT.

Apapun yg ditakdirkan ia adalah natijah yang baik dari Allah SWT... semua mengandungi hikmah.

Semoga kita sentiasa di bawah perlindungan dan rahmat Allah SWT.

Ummu Ayman berkata...

Salam Ros,

Terima kasih ... Kak Nora juga doakan Ros sentiasa dibimbing dan dilindungi Allah selalu ...

Lately memang tak jaga makan ... terima kasih atas ingatan ...

Salam
Kak Nora