Sabtu, Disember 04, 2010

Allah Ajarkan Aku Punya Tuhan

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,

Dengan namaMu Allah Yang Maha Mengajarkan kami, Yang Memproses kami menjadi lebih baik ... apa khabar sahabat semua? Semoga sentiasa berada di dalam jiwa yang tenang agar bila tiba masa dipanggil Allah, insyaAllah jiwa yang tenang itu sentiasa siap untuk kembali padaNya.
Saya sangat letih hari ini apabila seharian bersama anak-anak peserta I love Solat tapi saya kuatkan menulis pada malam ini kerana sudah beberapa hari agak tertangguh hasrat untuk menulis tajuk ini dan berkongsi pengalaman yang sangat luar biasa yang saya alami dalam seminggu dua ini.

Saya menerima ujian dari Allah dari hampir segenap penjuru hidup saya. Dengan jadual saya yang ketat dengan berbagai assignment yang perlu disiapkan saya dihadapkan Allah dengan berbagai masalah. Mungkin dengan kepenatan yang saya alami saya agak sensitif dengan perkara-perkara yang sebelum ini mungkin saya pandang kecil. Saya merasa sangat tertekan dan ada kalanya saya tidak dapat menahan airmata.

Alhamdulillah, di dalam keadaan tertekan itu saya difahamkan Allah ... bukankah kau punya Tuhan! Saya disedarkan ... sekiranya kau punya Tuhan, ayuh bergantung padaNya ... Allah tidak akan salah dalam mentakdirkan sesuatu. Dalam kesedaran itu, saya terus menyandarkan jiwa kepadaNya ... Saya terus bergantung padaNya ... Saya yakin ALLAH pasti akan menguruskan semua yang sedang saya hadapi pada waktu itu ... Sekejapan itu segala masalah saya rasa ringan ... keresahan terus hilang ... Ya saya punya Tuhan, apa yang saya rungsingkan ... Tuhan saya akan menguruskanNya ... ada yang mahu menganiya saya? Saya punya Tuhan, hati-hati : ) Tuhan saya akan menguruskannya ... ada yang memfitnah saya? Apa yang saya resahkan, Tuhan saya akan menguruskannya ... ada yang bypass saya ... silakan, saya punya Tuhan ... Dia yang menulisNya dan Dia pasti akan menjaga saya ... Dia tempat saya berlindung, Dia tidak akan menganiaya saya ...

Saya teringat cerita yang disampaikan Pak Ustaz Abu Sangkan. Kata Pak Ustaz, bayangkan orang yang punya jin dan yakin bahawa jin itu akan membantunya, melindunginya ... Pasti orang ini tidak akan resah gelisah, dia akan bangun pagi dengan penuh keyakinan dan tidak akan takut dalam menghadapi apa juga kerana yakin dia ada jin yang akan menjaga dan melindunginya ...

Mana hebat jin dengan Allah ... Mana hebat orang yang punya jin dengan orang yang punya Allah ... Pasti lebih hebat orang yang punya ALLAH ... kerana Allah itu yang MAHA BERKUASA .. dan ALLAH itu memang YANG MAHA MELINDUNGI ... MAHA MENJAGA ... MAHA MEMBERI REZEKI ... Justeru kenapa kita selalu dirundung resah dan gelisah ... mungkin kita tidak berapa yakin sesungguhnya KITA PUNYA ALLAH!
Sahabat yang dirahmati Allah, sungguh hebat hasil sesuatu ujian yang Allah beri pada kita. Disebalik Ujian itu adalah kefahaman dan keyakinan yang dimantapkan ALLAH di dalam jiwa kita. Tanpa ujian, kita mungkin hanya sekadar tahu di kepala tapi tidak terbenam di dalam hati sanubari sehingga lebur di dalam diri dan keluar sebagai tindakan. Iman itu bukan berada di dalam buku-buku agama yang kita baca ... Iman itu berada di dalam jiwa orang-orang yang diproses Allah melalui berbagai cara .... dan salah satunya adalah ujian yang disediaNya ...


Tidak ada pengalaman yang dapat dibandingkan hasilnya berbanding pengalaman melalui ujian-ujian yang ALLAH letakkan di dalam kehidupan kita. Ayuh, bila ujian datang, jangan resah lagi ... bersiaplah untuk menerima anugerah keimanan dari ALLAH insyaALLAH bila kita lulus menghadapinya.


Terima kasih ALLAH, kami sangat bersyukur kepadaMU ... Tiada resah lagi... kerana KAMI PUNYA TUHAN!

Hanya ALLAH yang Maha Mengetahui

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bergantung kuat hnya pada kekuatanNya. doakan sy
- nunwowro

alghazali berkata...

aku berlindung dengan kalimah yang sempurna daripada kejahatan yang diciptakan....kalimah yang sempurna hanya pada Allah...amin