Isnin, Mei 03, 2010

Allah Ajarkan Dia Yang Maha Penyayang

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh ...


Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang ... Pertamanya selamat datang ke blog "Ajarkan Aku Ya Allah" kepada pembaca-pembaca Majalah Nur. Alhamdulillah dan terima kasih saya ucapkan pada Majalah Nur yang mewar-warkan tentang blog ini di dalam ruangan Personaliti Nur edisi Mei 2010. Terima kasih pada pembaca yang telah memberikan maklumbalas berkenaan blog ini untuk dimasukkan ke dalam Majalah tersebut tetapi saya mohon maaf kerana maklumbalas itu tidak dikeluarkan kerana terdapat beberapa perubahan yang dilakukan atas keputusan pengarang ... pada mulanya fokusnya hanya pada blog ini tetapi mereka memutuskan untuk turut memfokuskan kepada aktiviti-aktiviti yang sedang dijalankan. Apapun terima kasih di atas sokongan semua, semoga apa saja yang kita lakukan adalah di dalam menyempurnakan tugasan kita sebagai wakil Allah ..



Pada hari ini saya ingin berkongsi diajarkan Allah bahawa Dialah Yang Maha Penyayang ... Pada suatu hari saya melihat gambar di atas. Gambar ini biasa saya lihat kerana memang ada di dalam komputer saya tetapi pada suatu hari saya melihat gambar yang sama tetapi ditanamkan kefahaman di dalam jiwa saya tentang kasih sayang Allah. Ketika saya melihatnya, diilhamkan ke dalam hati saya bagaimana Allah menghiasi gunung-gunung dengan salji yang indah demi kerana kasih sayangNya kepada hamba-hambaNya ... Maka terus saya tersedar betapa banyak tak terkira Allah menghiasi alam ini hanya untuk kita, kerana kasih sayangNya ... Selama ini memang saya tahu Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, tetapi perasaan yang saya alami kali ini sangat berbeza ... saya berusaha untuk menulis apa yang saya rasakan ini walaupun saya rasa begitu sukar untuk mengukirnya dengan kata-kata ... Sekiranya saya gagal, pembaca boleh saja mengamati gambar ini dan tunggu apa yang dirasakan dalam hati ...


Kasih sayang Allah itu tidak terukir dengan kata-kata dan tak tertulis dengan pena walau seluruh laut di bumi ini digunakan sebagai dakwatnya ... Bayangkan makanan yang Allah ciptakan untuk kita, makanan yang diperlukan untuk kita hidup. Boleh saja Allah ciptakan makanan itu cukup untuk membuatkan kita sihat dan hidup tanpa perlu ia merasa sedap. Tetapi Allah ciptakan makanan yang mempunyai berbagai rasa ... bayangkan ikan saja, berbagai jenis ikan tak terkira dengan berbagai rasa yang berbeza ... hanya untuk hambaNya. Bayangkan ayam, itik, lembu, rusa, arnab ... semuanya untuk kita. Keenakkannya berbeza ... Bayangkan buah-buahan ... tembikai, mangga, apple, rambutan, durian, strawberry, anggur, langsat, limau, pisang, jagung, jambu, betik, nenas, kuinin, salak ... lihat saja limau, berapa jenis limau ... mangga, berapa jenis mangga, durian, berapa jenis durian... setiap hari kita makan tetapi tidak kita rasakan kasih sayang Allah ketika kita memakannya ...




Saya merasakan seluruh diri dan kehidupan saya tenggelam dalam kasih sayang Allah. Sudah berapa lama saya hidup dan sudah berapa lama saya tidak merasai betapa PengasihNya Allah kepada saya sehingga sanggup mengingkari perintah dan larangan Allah ... Terbayang pula saya kepada usaha-usaha yang saya lakukan untuk menegakkan kalimah Allah ... aduh terlalu kecil jika saya sudah faham kasih sayang Allah ... malu saya kepada Allah ... malu saya untuk meminta kepada Allah, yang sudah diberi ini pun tidak terhitung banyakNya berbanding apa yang saya lakukan untuk Allah ...

Lihatlah dilangit ... setiap hari kelihatan berbeza ... indah permandangannya ... disiapkan untuk kita menatapinya ... tapi di mana Allah di dalam hati kita? Padahal setiap saat Allah menjaga kita ... tidak pernah sesaat Allah meninggalkan kita walaupun kita melakukan maksiat dan kejahatan ... itulah kasihnya Allah ... Dalam manusia lalai kepada Allah dan mengingkariNya, Allah buatkan U turn, ada yang jatuh sakit, ada yang kemalangan jalanraya ... agar kita kembali kepadaNya ... kerana kasihNya Allah kepada hambaNya ...


"Maka tidakkah mereka memerhatikan langit di atas mereka, bagaimana cara Kami membangunnya dan menghiasinya, dan tidak terdapat retak-retak sedikitpun?. Dan bumi yang Kami hamparkan dan kami pancangkan di atasnya gunung-gunung yang kukuh, dan Kami tumbuhkan di atasnya tanam-tanaman yang indah, untuk menjadi pelajaran dan peringatan bagi setiap hamba YANG KEMBALI (tunduk kepada Allah)" (Qaf: 6 - 8)

Pernahkah berlaku perkara yang tidak kita senangi dalam hidup kita? Contohnya kita kehilangan pekerjaan, kita disakiti, kita kehilangan sesuatu yang kita sayang ... yakinlah bahawa setiap yang berlaku dalam kehidupan kita Allah menulisnya dengan penuh kasih sayang ... kerana Allah itu Ar Rahman Ar Rahim ..... Tidak ada takdir yang buruk .. itu hanya persepsi mereka yang tidak dapat melihat kasih sayang Allah di sebalik peristiwa yang berlaku dalam kehidupan.

"Tiada satu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. ( Kami jelaskan yang demikian itu ) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri. "

Al Hadid : 22-23.

Saudaraku, apa lagi alasan untuk kita tidak tunduk kepada Kehendak Allah ... apa lagi alasan untuk kita tidak menyempurnakan tugasan kita sebagai wakil Allah dengan sebaiknya (sebagai ibu/ayah/anak/pekerja/pendakwah..) dan apa lagi alasan untuk kita bermalas-malasan di dalam berjihad untuk menegakkan agamaNya?

"Apa yang di langit dan di bumi selalu meminta kepadaNya. Setiap waktu Dia dalam kesibukan. Maka Nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan"

(Ar Rahman: 29 - 30)

Hanya Allah yang Maha Mengetahui

2 ulasan:

Ibnu Samaon Al-Kuala Lumpury berkata...

Assalamualaikum puan.
Catatan yang menyentuh hati. Allah itu Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang kepada hamba-hambaNya dengan menciptakan segala-segala kenikmatan plus memperelokkannya lagi! MasyaAllah...

ummu ayman berkata...

Wa'alaikummussalam Ibnu ...

Alhamdulillah, sangat kasih Allah ... tak tertekan rasanya keyboard ini ... gementar hati memikirkan kasih sayang Allah ...