POS TERKINI

Sabtu, Januari 30, 2010

Allah Ajarkan Untuk Ikut KehendakNya

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh ...

Alhamdulillah saya mendapat suatu pengalaman diajar Allah malam tadi untuk memastikan diri dan kehidupan ini sentiasa ikut kehendakNya ... walaupun sudah agak lewat malam, saya berusaha untuk merekodkan pengalaman ini yang sangat bererti bagi saya ... Mas Windy sahabat saya dari Solat Center Jogja Indonesia mencadangkan agar sebelum membaca penulisan saya ini kita membaca Basmallah terlebih dahulu agar Allah memberikan kita kefahaman ... kerana pada hakikatnya Allahlah yang sebenarnya mengalirkan ilham untuk saya menulis dan Allah jualah yang mengalirkan kefahaman ke dalam hati dan jiwa kita ... Bismillahirrahmanirrahim ... Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani ...

Saya mempunyai 3 mesyuarat yang perlu saya hadiri malam tadi ... Semuanya mempuyai kepentingan dan keutamaan (urgency) yang tersendiri. Saya tidak pasti mesyuarat mana yang perlu saya ikuti. Mesyuarat 1 adalah mesyuarat berkaitan dengan urusan masyarakat, Mesyuarat 2 berkaitan dengan persiapan kursus pada hari ini sehingga hari ahad, dan mesyuarat 3 adalah mesyuarat bersama dengan sepupu suami saya berkaitan dengan urusan perniagaan ... Saya tanya kepada Allah mesyuarat mana yang perlu saya pergi dan diilhamkan kepada Allah mesyuarat yang pertama ... Namun hati dan nafsu tidak mahu ke mesyuarat yang pertama kerana tempatnya agak jauh dan saya khuatir terpaksa pulang lewat kerana saya baru saja baik dari demam .... dan saya memilih untuk pergi ke mesyuarat yang kedua kerana tempatnya dekat dan mesyuarat yang ketiga kerana suami saya yang akan membawa kereta ... Itu lah jusifikasi saya memilih dua mesyuarat tersebut. Justeru saya pergi ke mesyuarat yang kedua terlebih dahulu ... dan cadangnya selepas itu suami akan menjemput saya untuk ke mesyuarat yang ketiga dan saya tidak pergi ke mesyuarat yang pertama ...

Lihat saja apa yang berlaku .... Ketika saya hadir ke mesyuarat yang kedua, tidak banyak contribution yang dapat saya berikan kerana mesyuarat tersebut banyak melibatkan fasi-fasi saya ... alhamdulillah mereka cukup berpengalaman ... sebaik selesai mesyuarat tersebut, saya hubungi suami untuk pergi ke mesyuarat yang ketiga dan saya dimaklumkan oleh suami saya bahawa beliau berkali-kali cuba menalipon sepupunya tetapi tidak diangkat ... maka mesyuarat itu dibatalkan. Memandangkan waktu telah lewat untuk pergi ke mesyuarat yang pertama, saya mengajak anak saya dan beberapa orang teman untuk makan di kedai .... Apa yang berlaku selepas itu hujan turun dengan lebatnya dan kami terperangkap dan hanya dapat pulang jam 12:30 malam! Saya pulang dengan hati yang gelisah ...

Pada pagi tadi hati saya jadi gelisah, semacam seribu penyesalan yang menimpa ... Menyesal kerana saya tidak ikut petunjuk Allah ... hati saya merintih memohon ampun pada Allah ... saya malu pada Allah ... Penyesalan dan taubat kepada Allah menghasilkan kenikmatan yang sukar saya gambarkan ... rasa sangat dekat dengan Allah, tidak mahu yang lain dari Allah, rasa cinta pada Allah ... Allah yang mengurniakan perasaan ini pada hamba-hambaNya yang menyesal dan bertaubat kepadaNya ... walaupun hambaNya membuat kesalahan tetapi dikurniakanNya kenikmatan, hebatnya Allah ... Subhanallah, alhamdulillah segala puji dan puja hanya untukMu Ya Allah ...

Kesimpulannya bila kita ikut kehendak Allah, insyaAllah dimudahkan Allah kehidupan kita, hati tenang dan bahagia tetapi apabila kita tidak ikut kehendak Allah, ada saja yang tak kena, hati jadi gelisah dan terseksa, kehidupan jadi sengsara...

Saya rasa begitu indah hari ini ... tenang dan bahagia hidup bersama Allah ... Allah ajarkan untuk sentiasa ikut kehendakNya dan Allah ajarkan apa yang perlu saya fokus dalam kehidupan ini yang pastinya tidak lain dari menyambung risalah perjuangan Rasulullah saw dan menegakkan kalimah Allah di muka bumi ini ...


Hanya Allah Yang Maha Mengetahui.

0 comments: