Allah Ajarkan Tentang Ujian

Assalamualaikum wr. wb.

Selamat bertemu kembali insyaAllah di dalam jiwa yang tenang, ingat kepada Allah dan perpegang kuat kepada tujuan kehidupan hanya kerana Allah, Lailahaillallah ... Pertamanya saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pembaca-pembaca yang sudi memberikan maklumbalas untuk dimasukkan ke dalam Majalah Nur ... Kita doakan agar Majalah Nur akan terus berperanan membangunkan jiwa-jiwa yang kenal kepada penciptaNya insyaAllah ...

Pada pagi ini saya ingin berkongsi diajarkan Allah tentang ujianNya ... Alhamdulillah, bila diuji kita rasa lebih dekat dengan Allah, bila diri terasa lemah maka akan teserlah kehebatan Allah dan kerdilnya diri ini dihadapanNya ... Ya Allah Ya Tuhanku, tidak aku mampu menghadapi ujianMu tanpa pertolonganMu ... ampuni aku yang sering tewas dengan nafsuku ...namun aku tidak sanggup menjauh dari Mu, tidak sanggup kehilanganMu dari hatiku ... aku takut kehilanganMu ya Allah ... ampuni aku ...

Setiap nafas adalah untuk Allah ... Itulah satu-satunya cita-cita saya .. tidak ada keinginanan yang lain, tidak ada kemahuan yang lain dalam kehidupan ini ... namun diri sering tewas bila diuji ... jiwa rasa lemah dalam ketewasan ini ...

Alhamdulillah saya dapat segera menyedari bahawa bila ujian datang sebenarnya Allah yang datang kepada kita untuk menguji apakah kita benar-benar mencintaiNya atau cinta dan rindu itu hanya sekadar ungkapan dibibir .. Kita sendiri nanti dapat menjadi saksi samada kita benar-benar sedang bercinta dengan Allah atau sekadar bermain sandiwara.

Alhamdulillah di dalam kebingungan menghadapi ujian ini, Allah takdirkan saya menghadiri sebuah forum di mana salah seorang ahli panelnya adalah Ustaz Nik Abduh Nik Aziz (anak Tok Guru Nik Aziz). Ustaz menceritakan tentang peristiwa Isra' dan Mikraj di mana kata ustaz bahawa peristiwa itu merupakan ujian keimanan kepada Rasulullah saw dan para sahabat ... Sebelum Allah menguji dengan ujian secara amali iaitu Hijrah, Allah uji dahulu para sahabat dengan Ujian keimanan ini ... Itulah sunnahtullah ... di dalam Al-qur'an Allah ada menyebut bahawa Allah tidak akan membiarkan kita mengatakan bahawa kita telah beriman tanpa Allah menguji kita terlebih dahulu dan Allah telah menguji orang-orang terdahulu dari kita ... dan setelah peristiwa Isra' dan Mikraj maka berlakulah peristiwa Hijrah yang menjadi sejarah. Hijrah adalah pengorbanan besar meninggalkan dunia keseluruhannya (jawatan, pangkat, harta, rumah dsb) dan untuk seseorang itu melakukan pengorbanan ini dia perlu diuji keimanannya terlebih dahulu agar nanti dia sanggup menahan ujian yang lebih besar di dalam pengorbanan amali yang dilakukan ... Itulah antara yang saya pelajari dalam ceramah Ustaz Nik Abduh ini ...

Ceramah Ustaz Nik Abduh itu sedikit sebanyak dapat memahamkan saya tentang ujian-ujian yang sedang saya hadapi ... Allah memproses kita melalui ujian-ujian ini ... Allah ingin mengukuhkan lagi keimanan dan kecintaan kita kepadaNya ... Namun mata hati kita perlu sentiasa sedar perkara ini apabila ujian datang kepada kita, agar kita tidak tewas dengan nafsu serakah yang sentiasa membuncah ...

Hanya Allah Yang Maha Mengetahui

Ulasan