Sabtu, Disember 05, 2009

Allah ajarkan tentang pulang kepadaNya

Assalamualaikum wr. wb.

Saya sebenarnya sangat letih pada hari ini. Pulang dari kerja jam 9:30 malam saya tidak balik ke rumah dan terus ke program usrah. Hampir keletihan ini membuat saya 'gugur syahid' tidak hadir usrah tapi alhamdulillah dengan kekuatan Allah juga saya kuatkan kaki memanjat bangunan tiga tingkat tempat pengajian kami untuk menghadiri usrah ... Sekiranya saya berupaya menghabiskan penulisan ini pada malam ini sememang satu keajaiban saya rasakan ... tapi itulah kehendak Allah yang tidak dapat kita jangkakan .. kekuatan itu dariNya jua ..

InsyaAllah saya ingin kongsikan diajar Allah tentang kembali padaNya ... Kefahaman ini saya dapat ketika saya membuat rutin riadah hujung minggu di KLCC ... Sudah lama saya tidak berkesempatan untuk mengunjungi trek di KLCC dan pada pagi itu saya rasa sangat bersyukur Allah takdirkan saya menikmati keindahan dan kedamaian awal pagi di sana ...

Saya diajarkan bahawa saya sebenarnya tidak berasal dari bumi ini, Allah tinggalkan saya di sini ... atas satu misi dan satu tugas ... Allah hantar saya di sini tapi saya bukan berasal dari bumi ini ... Allah tidak tinggalkan saya di sini dengan begitu saja ... Allah beri saya nikmat bermacam-macam di sepanjang tempoh saya di sini .. Allah sayang dan jaga saya ... ketika itu saya teringat pengalaman saya di akuaria KLCC beberapa hari sebelum itu di mana saya lihat berbagai-bagai jenis ikan yang Allah ciptakan untuk saya di dunia ini. ada yang kecil, ada yang besar, ada yang berwarna warni, ada yang warna putih saja ... Ada bentuk leper, ada yang macam seolah-olah berenangnya terbalik (upside down), saya dapat lihat cantiknya obor-obor, hebatnya transformasi katak dari seperti berudu, keluar tangan dulu, kemudian keluar kaki dan kemudian ekornya tertarik ke dalam barulah rupanya menjadi seperti katak ... Saya merasa sangat bahagia di akuaria itu, dapat merasai kasih sayang Allah, kehebatan dan keindahan Allah. Justeru ketika itu saya teringatkan bermacam-macam Allah buat untuk saya ... Allah betul-betul jaga saya ...

Tidak cukup dengan nikmat-nikmat yang Allah berikan, Allah panggil saya pulang kepadaNya lima kali sehari ... supaya saya sedar tempat asal saya sebenarnya, bukan di bumi ini ... Justeru selepas peristiwa diajarkan Allah di KLCC ini, saya dapat rasakan setiap kali saya solat, saya pulang ke tempat asal saya, saya pulang kepada Allah ... Ia adalah satu latihan untuk satu hari saya benar-benar dipanggil pulang Oleh Allah ... Maka jelaslah kita inilah sebaik-baik cara mengingati hari mati kita ...

Bila kadang-kala saya terlewat solat, saya katakan pada Allah, "Maaf Ya Allah, kali ini saya pulang lewat sikit ..."

Hanya Allah Yang Maha Mengetahui ...

5 ulasan:

mohammad windy fadlillah berkata...

Allah letakkan tanda tandaNya dimana mana tempat agar kita yakin kita akan kembali padaNya

hutann berkata...

dunia ini adalah sandiwara allah,kenali allah, supaya ante menjadi direktor pula.

nty berkata...

Assalamualaikum dan salam perkenalan. TQ Allah kerana dpt bertemu blog ini. Kita sama-sama mencari keredhaan ALLAH...insyaallah.

Ummu Ayman berkata...

Assalamualaikum,

Terima kasih Mas Windy, hutann dan nty kerana sudi memberi maklumbalas .. semoga kita sama-sama dapat saling bantu membantu dalam menuju jalan pulang .. ke pangkuan Allah yang dikasihi..

Tanpa Nama berkata...

terima kasih atas perkongsian semua ni wahai umi.semoga redha Allah sentiasa bersama umi dan keluarga.selamanya terima kasih Ya Allah.
semoga Allah terima kepulangan kita selama kita pulang kepada-Nya, juga membantu kita untuk kembali..
mengajak yang lain kembali..
dalam perjalanan pulang untuk selamanya..
bertemu dengan-Nya.