Allah ajarkan tentang hidayah

Assalamualaikum wr. wb.

Alhamdulillah Kursus Solat Khusyuk telah dapat diadakan dengan jayanya dengan kehadiran lebih kurang 200 orang peserta termasuk seramai lebih kurang 25 orang peserta dari Solat Center Jakarta, Banjarmasin, Bandung dan Padang. Pada masa yang sama ketika kursus tersebut berlangsung, saya turut sibuk menguruskan kedatangan penyanyi OPICK dari Indonesia beserta delegasinya dan perlu menghadiri Press Conference serta beberapa program yang dirancang bagi mempromosi OPICK dan Konsert AMAL bersama OPICK yang akan diadakan sebaik sahaja Kursus Solat Khusyuk berakhir. Dua program besar pada satu masa dan saya berhadapan dengan berbagai ujian dan cabaran. Namun sebelum program bermula, saya sentiasa memohon pertolongan dari Allah dan saya menyerahkan kepada Allah untuk menguruskannya setelah kami berikhtiar sebaik mungkin. Justeru, ketika saya menghadapi berbagai ujian dan cabaran dalam pengendalian dua program besar itu saya lebih tenang berbanding waktu-waktu yang lalu. Saya yakin tidak ada yang berlaku tanpa perancangan dari Allah, maka saya menghadapi apa jua situasi dengan senyuman dan dengan hati yang berserah kepada Allah. Saya dapati apabila saya menghadapi situasi tersebut dengan tenang, ahli jawatankuasa yang bersama saya pun jadi tenang dan tidak panik walaupun sehingga jam 1:30 tengahari caterer masih tidak sampai lagi untuk menghantar makanan tengahari : )

Setinggi pujian saya panjatkan ke hadrat Allah dan terima kasih yang tak terhingga kepadaNya jua kerana semuanya telah dapat berjalan dengan baik dan lancar. Peserta-peserta Kursus Solat Khusyuk yang saya sempat temui sangat-sangat bersyukur mereka dapat hadir di dalam kursus tersebut dan sehingga kehari ini, saya telah menerima beberapa jemputan untuk menganjurkan kursus tersebut di negeri-negeri lain termasuk Sabah dan Serawak, alhamdulillah ...semoga Solat Khusyuk ini dapat dikembangkan keseluruh Malaysia insyaAllah dan dapat melahirkan masyarakat bertakwa dan berakhlak mulia. Terima kasih tak terhingga kerana saudara Fuad Latip telah dapat membangunkan laman web Solat Center Malaysia, http://www.solatcentermalaysia.com/. Untuk update program-program anjuran kami bolehlah layari laman web tersebut.

Kembali kepada OPICK dan delegasinya, alhamdulillah kami dapat mempromosikan OPICK melalui siaran radia dan TV. Terima kasih kepada Encik Mahadie dari syarikat proconsult yang membantu kami. Mungkin antara kita telah pun dapat menyaksikan di TV9 dan mendengar di radio IKIM. InsyaAllah pada 6 Disember ini temubual dengan OPICK akan disiarkan di TV1. Saya mengharapkan agar OPICK dapat dikenali dan disukai oleh rakyat Malaysia tanpa mengira latarbelakang. Lagu-lagu ketuhanan yang diciptanya sendiri dengan suaranya yang lunak merdu anugerah Allah yang disampaikan dari hati insyaAllah diharap dapat sampai ke hati dan jiwa-jiwa rakyat Malaysia - hati dan jiwa yang sebenarnya sentiasa ingin mencari ketenangan dan hidayah Allah ... Saya mengharapkan agar kehadiran OPICK ke Malaysia dapat memberi impak yang significant terhadap pembangunan masyarakat di negara Malaysia ini khususnya ...

Maaf, agak panjang intronya di atas ... banyak sebenarnya yang ingin saya kongsikan pengajaran dan kefahaman yang saya perolehi dari dua events besar di atas tapi nantilah insyaAllah di lain kali kalau berkesempatan saya kongsikan ...

Pada pagi ini saya ingin kongsikan suatu yang saya sharekan kepada seorang peserta ketika berlangsung Kursus Solat Khusyuk tempoh hari. Beliau bertanya kepada saya bagaimana hendak jadi orang yang rajin beribadah ... kalau nak solat sunat tu rasa malaslah Kak Nora ... katanya kepada saya. Soalan ini sering diajukan kepada saya ... Saya ingin sharekan Allah mengajarkan saya tentang hidayah ...

Di dalam entry beberapa bulan dulu saya pernah sharekan bahawa saya pernah melalui waktu-waktu di mana saya juga menghadapi masalah yang sama ... sukar untuk beristiqamah dengan amalan-amalan yang disukai Allah, rasa malas hendak solat apa lagi solat sunat ... dan sebagainya. Saya sering menangis dan memohon pertolongan dengan Allah ... saya memohon kepada Allah dengan sentiasa berkata kepada Allah, Ya Allah Ya Alim, Ya Hakim, Ya Roshid .. ajarkan aku Ya Allah mengenaliMu, ajarkan aku mengenali RasulMu, ajarkan aku memahami Islam dan seterusnya ... dan Allah yang Maha Mendengar doa-doa hambaNya dan Maha memperkenankan doa hambaNya mengajarkan saya bahawa hanya Allah yang dapat menjadikan saya seorang yang rajin berbadah, hanya Allah yang dapat mengubah hati saya, hanya Allah yang dapat mengubah attitude saya, hanya Allah yang dapat menjadikan saya seorang yang sabar ... Ya Hanya Allah! Itulah yang dikatakan hidayah dari Allah ...

Tiga (3) kunci yang diajarkan kepada saya di dalam mencari hidayah Allah ini dan ianya diajarkan kepada saya secara berperingkat (tidak datangnya sekaligus). Dua daripadanya telah saya kongsikan di dalam entries yang lepas tapi saya ulangi disini ...

1) Ikhlas kepada Allah - sukar sebenarnya ingin membicarakan tentang Ikhlas. Tapi secara ringkasnya disini, saya diajarkan agar apa saja yang ingin saya lakukan perlu saya bulatkan keseluruhannya untuk Allah dan tidak ada untuk yang lain walaupun untuk diri, anak dan keluarga saya ... Kita adalah hamba Allah dan tidak ada tujuan lain di dunia ini hanya untuk menjadi hamba Allah. Apa saja peranan yang Allah sudah tetapkan untuk kita, ibu, isteri, pengurus, pensyarah adalah sebagai jalan untuk kita menjadi hamba dan khalifah Allah ... Justeru apa saja yang ingin kita lakukan tak payah difikirkan ini adalah untuk anakku kerana sebagai seorang bapa aku perlu mencari rezeki untuk anakku ... kerana apa, saya khuatiri niat untuk yang lainnya akan melebihi niat untuk Allah ... cinta kepada yang lainnya akan melebihi cinta kepada Allah. Justeru sesuai dengan sambutan Hari Raya Korban pada hari ini, perlulah kita ingat peristiwa 'penyembelihan' di dalam kisah Ibrahim a.s dan Ismail a.s di mana Allah mengajarkan kita untuk menyembelih segala cinta yang melebihi cinta kepada Allah ... Justeru, segala apa yang ingin kita lakukan teruskan saja kerana Allah dan padamkan tujuan-tujuan untuk diri sendiri, anak dan sebagainya. InsyaAllah apabila kita lakukan hanya untuk Allah, Allah akan uruskan diri kita, anak kita dan keluarga kita... Apabila kita telah dapat melakukan apa saja di dunia ini hanya untuk Allah ... insyaAllah kita diberi hidayah oleh Allah dengan bimbinganNya ... Kita akan pelik melihat diri kita mula berubah tanpa rasa penat dan lelah ... kita mula mencintai amal-amal yang mendekatkan diri dengan Allah tanpa dipaksa ...

2) Sabar - Sabar adalah salah satu kuncinya untuk hidayah Allah turun ke hati kita. Apabila kita telah bulatkan hati untuk serahkan seluruh kehidupan kita untuk Allah, kita akan berhadapan dengan berbagai ujian dari luar dan dari dalam diri kita sendiri. Saya diajarkan oleh Allah untuk bersabar dan kuatkan kesabaran di dalam menuju Allah. Saya dapati amatlah sukar untuk bersabar samada bersabar dalam beramal mahupun bersabar di dalam menghadapi masalah di dalam kehidupan. Maka saya mohon doa kepada Allah agar memberi saya kekuatan untuk bersabar dan kemudian saya dapati saya dapat bersabar dengan mudah. Itulah hebatnya pertolongan Allah. Saya lihat sabar ini dapat melembutkan hati. Cuba suatu hari apabila berlaku sesuatu yang menimbulkan kemarahan kita, maka kita sabar dan maafkan saja. Lagipun kita ini kan kecil ibarat zarah-zarah yang berterbangan di dalam keluasan alam semesta ciptaan Allah ini ... jadi perkara-perkara yang membuatkan kita marah ini anggap saja terlalu kecil (macam nak lihat kuman dalam microskop masa kat sekolah dulu) malah lebih kecil lagi ... Justeru maafkan saja dong! Apabila kita dapat bersabar, cuba kita perhatikan apa terjadi kepada hati kita .... ia jadi lembut macam dough yang boleh diuli ...(cuba perhatikan) tapi cuba juga perhatikan apabila kita marah ...hati itu jadi keras ... macam besi buruk kat belakang rumah : ) Justeru saya dapati apabila kita bersabar, hati kita menjadi lembut dan bersih ... fahamlah saya ketika itu bahawa hidayah Allah itu suci dan bersih dan ianya insyaAllah mudah turun ke hati yang telah disucikan atau dibersihkan ...

3) Mengawal Nafsu - Ini adalah kunci ketiga yang dijarkan kepada saya ...Dalam beristiqamah di jalan Allah kita hati kita akan sentiasa berbolak balik bukan? Kadang-kadang kita rajin beribadah dan kadang-kadang kita malas ... Kadang-kadang kita sangat menjaga lisan tapi kadang-kadang kita marah dan keluarlah semua 'mangkuk ayun' dari mulut kita ... Kadang-kadang kita bersangka baik tapi kadang-kadang mudah buruk sangka kat suami kita : ) Itulah nafsu ... Jiwa kita yang dialiri ruh Allah sentiasa ingin kembali pulang kepada Allah, suka mendekatkan diri kepada Allah ... tetapi nafsu kepada dunia sering membawa kita ke arah yang bertentangan ...

Membulatkan hati untuk menyerahkan hidup kepada Allah dan hanya kerana Allah bukan sekadar kata-kata di lidah dan semangat di hati ... ianya menuntut kita untuk membebaskan diri dan hati kita dari belengu dunia yang menipu kita ini. Selagi dunia ini masih bertahta di hati kita, sukar kita untuk meneruskan perjalanan ruhani kita menuju pulang kepada Allah dengan ketenangan jiwa yang hakiki. Bagaimana cinta kepada Allah dapat tumbuh subur di hati kita apabila ianya penuh dengan cinta kepada dunia ...

Saya sering kebingungan apabila berhadapan dengan masalah melepaskan diri dari ikatan dunia ini. Tapi satu hari alhamdulillah saya diajarkan bahawa untuk membebaskan diri saya dari ikatan dunia ini saya perlulah mengawal nafsu saya yang mengajak saya kepada perkara-perkara yang melalaikan saya dari mengingati Allah. Nah bagaimana caranya untuk mengawal nafsu? Sudah ada satu latihan yang Allah sediakan yang akan dapat membantu kita mengawal nafsu dan melepaskan ikatan dunia dari hati kita .... Itulah puasa sunat Isnin dan Khamis .... InsyaAllah kita akan melihat perubahan berlaku pada diri kita, Islam dan segala amalan mendekatkan diri dengan Allah akan menjadi mudah ... Jom kita register ke Latihan Mengawal nafsu, tak perlu dibayar ; ) FOC

Oh ya, satu perkara yang ingin saya sharekan di sini tentang puasa Isnin Khamis ... antara cabaran kita beristiqamah dengan puasa sunat Isnin dan Khamis ini adalah cabaran untuk bangun sahur atau kita terlupa untuk bangun sahur atau tak ada makanan untuk sahur ... Perkara ini akan menjadi masalah dengan orang-orang yang ada penyakit gastrik macam saya ... Saya telah diajarkan bagaimana untuk mengatasi masalah ini ... Bersahurlah dengan kurma dan air zam-zam dan seperti biasa kita berdoa ketika minum air zam-zam tersebut ...InsyaAllah mudah saja kita berpuasa walaupun tak sempat bersahur ...

Maaf panjang pula entry pada kali ini. Semoga Allah akan mengurniakan kita hidayahNya ...

Selamat Meyambut Hari Raya Korban ... Semoga pada setiap kali kita melihat binatang-binatang korban itu disembelih kita bertanyakan kepada diri kita ... sudahkah aku menyembelih cinta-cinta yang lain yang melebihi cinta kepada Allah ...

Hanya Allah Yang Maha Mengetahui

Ulasan

nazzaman berkata…
takde lak org indonesia yg anti-malaysia ms tu?
K Nora berkata…
Assalamualaikum Nazzaman,

Sebenarnya isu anti-malaysia ini segelintir je ... yang membesar2kannya orang-orang anti islam yang mahukan dua negara Islam ini bertelagah ... akhirnya mereka yang untung ... Kebanyakan rakyat Indonesia menghargai hubungan persaudaraan Islam dengan kita di Malaysia ... Begitulah yang K Nora dengar masa pergi ke Indonesia ..

Salam
K Nora
K Nora