Jumaat, Ogos 21, 2009

Allah Ajarkan Tentang MencintaiNya

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,
Alhamdulillah saya dialiri Allah kefahaman tentang mengenaliNya, MengingatiNya dan mencintaiNya ...saya menyedari bahawa tidaklah sebanyak mana kefahaman saya ini berbanding dengan kefahaman para alim ulamak tetapi saya merasakan yang sedikit ini pun lebih luas dari seluruh lautan dan isinya .... luasnya ilmu Allah itu, subhanallah ... tidak tahu bagaimana saya hendak memulakan catatan ini sebagai perkongsian kepada sahabat-sahabat semua yang merupakan hamba-hambaNya yang sangat dicintaiNya ....

Saya pernah cuba suatu ketika dahulu membandingkan pengalaman cinta sesama manusia dan pengalaman cinta kepada Allah... dan pada ketika itu saya merasa kecewa dengan diri sendiri bagaimana jauh sekali pengalaman cinta dirasakan sesama manusia berbanding dengan perasaan cinta kepada Allah. Saya masih teringat ketika saya muda dan sangat jahil suatu ketika dahulu, saya sering terbayangkan orang yang dicintai pada setiap masa...nak makan nampak wajahnya dipinggan makan, nak belajar nampak wajahnya di buku ...apabila mendengar namanya disebut (walaupun yang dipanggil orang lain yang mempunyai nama yang sama) bergetarlah hati saya ..Masih saya dapat ingat lagi hari ini bagaimana rasanya getaran itu walaupun ia telah 26 tahun berlalu....Perbualan yang menyeronokkan ketika itu adalah perbualan yang berkaitan dengan orang yang dicintai ....

Jadi apabila saya katakan saya mencintai Allah ... maka apabila saya bayangkan sikap, perasaan, tindakan saya jika dibandingkan dengan pengalaman bercinta sesama manusia maka saya mengetahui bahawa saya masih begitu jauh dari tahap minima mencintai Allah .... Namun saya tidak putus asa ... saya yakin ketika itu bahawa Cinta Allah itu adalah anugerah dariNya ...Justeru saya sentiasa memohon dengan penuh sungguh-sungguh dan berharap agar Allah Ya Wadud dapat menumbuhkan perasaan cinta itu di hati saya ...

Pengalaman khusyuk dalam solat banyak membantu di dalam proses transformasi mencintai Allah ini. Bayangkan ketika solat, kita serahkan seluruh jiwa, perasaan dan kehidupan kepada Allah ...total ....Dengan penuh keikhlasan kita lafazkan ikrar penyerahan ini di dalam doa iftitah, Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanya untuk Kau Ya Allah ... tidak ada untuk yang lain walaupun untuk diriku sendiri ....Kita berbisik penuh syahdu kepada Allah ketika membaca surah Al-Fatihah ... memujiNya, merasakan kasih sayangNya, memohon diberi petunjukNya ....sambil airmata bercucuran kerinduan kepadaNya ...Kita tunduk penuh hormat ketika rukuk sambil memuji kebesaranNya ...kita tersungkur menangis penuh kasih dan cinta ketika sujud menyembahNya ... kita berbisik lagi di dalam duduk antara dua sujud memohon keampunanNya, mengharapkan cinta dan rahmatNya, mengadukan apa saja persoalan kehidupan yang sedang dialami, menceritakan kesakitan fizikal yang sedang dirasai dan memohon dimurahkan rezeki dan sebagainya sesuai dengan syariat yang telah telah ditetapkan di dalam bacaan duduk di antara dua sujud ...berkomunikasi langsung dengan Allah dan menyerahkan apa saja masalah yang dihadapi kepada Allah ....jiwa yang penuh kekusutan lega rasanya apabila masalah telah dilontarkan kepada yang berhak menguruskanNya ... Adakalanya kita dapat merasakan Allah terus merespon masalah yang diutarakan dengan dialirinya ilham di dalam jiwa kita ketika itu juga ... Allah begitu dekat di rasai dan seterusnya akiviti-aktiviti di dalam solat ini yang dilakukan dan dirasai berulang-ulang akan dapat melahirkan perasaan cinta kepada Allah ... cinta yang mendalam yang tidak berbelah bagi ....

Impak (kesan) kekhusukan dalam solat akan di bawa di luar solat .... melihat apa saja di hadapan mata akan terasa kehadiran Allah ... Dimana saja aku mengadap di situlah wajah Allah ... Bila dilihat pohon-pohon yang sedang melambai-lambai ditiup angin ...terus dapat melihat bahawa Allahlah yang pada hakikatnya menciptakan angin yang kemudian meniup daun-daun di pepohonan yang begitu cantik mata memandang ...Bagaimana dapat ku lupakan Kau Ya Allah ...apa saja yang ku lihat akan ku teringatkan diriMu, apa saja yang ku dengarkan dapat ku lihat ayat-ayatMu ...mata hati ini yang melihatnya ...Apabila sungguh-sungguh aku berbicara pada Mu dalam doaku, bergetar hati ku dan merinding seluruh tubuhku ....lidahku sering merindui untuk berbual tentangMu ... indahNya cinta kepadaMu Ya Allah ...tidak akan sanggup aku menukarnya dengan dunia dan seluruh isinya ...Inilah cinta hakiki yang dicari selama ini ...

Cinta kepada Allah ini bukanlah suatu yang sukar didapatkan ....Belajarlah bagaimana khusyuk dalam solat, insyaAllah di sana menunggu cinta dan kasih sayang dari Allah ...Allah sedang menunggu kita dong! Ayuh jom belajar solat khusyuk ....

Hanya Allah Yang Maha Mengetahui ...

2 ulasan:

Fuad Latip berkata...

Assalammualaikum wbt

Allah mengajar kita tanpa kita sedari. menarik sekali artikel-artikel yang ada di sini.

Semoga kita memiliki kesedaran yang tertinggi dengan sedar Allah SWT setiap saat kehidupan kita. Semoga kita menyedari dan merasai kepentingan Allah SWT di dalam kehidupan.

Jiwa Positif dan Hidup BerTuhan
Fuad Latip
http://www.fuadlatip.com

Ummu Ayman berkata...

Wa'alaikummussalam wr. wb.

Terima kasih Encik Fuad di atas maklumbalas. Segala Pujian kepada Allah yang menurunkan ilham dan daya di atas hati kita untuk berkongsi kefahaman yang dialiriNya ...

Tahniah di atas perkongsian di blog Jiwa Positif dan Hidup BerTuhan ... saya yakin ramai sahabat-sahabat yang sedang mencari jalan menuju Tuhan mendapat bimbingan dari blog En Fuad. Semoga Allah sentiasa membimbing kita menuju JalanNya ...

Ummu Ayman