POS TERKINI

Khamis, Julai 30, 2009

Allah ajarkan tentang mengenaliNya

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,

Pagi ini tangan kanan saya sangat sakit akibat terseliuh ketika aktiviti lasak petang semalam. Apa saja aktiviti yang ingin dilakukan terasa sukar seperti solat, makan dan sebagainya. Barulah terasa nikmat punya tangan sihat. Sebaris urat saja yang tercedera, seluruh kehidupan jadi celaru ... Nikmat Tuhan yang mana satukah yang kau dustakan ....

Namun saya redha di atas kesakitan ini ... semoga menjadi penawar dosa-dosa yang pernah saya lakukan ..

Saya sangat bersyukur di ajarkan Allah mengenaliNya. Satu doa yang sering saya panjatkan adalah ..."Ya Allah Ya Alim Ya Hakim Ya Roshid, ajarkan aku mengenaliMu". Ketika pelatihan solat khusyuk oleh Pak Ustaz Abu Sangkan yang saya hadiri pada minggu lepas, Pak Ustaz ada mengajarkan tentang makrifatullah ... Saya menangis sebaik saja dialirkan kefahaman oleh Allah tentang mengenaliNya ...tangisan itu bukan dari hati yang sedih (saya dapat membezakannya) ... namun airmata terus mencurah-curah tanpa dipaksakan ... seolah-olah ada suatu yang berlaku di dalam chemisty tubuh saya yang mengeluarkan airmata itu ... Apapun saya sangat bersyukur kepada Allah dapat mengenali Allah dengan lebih baik ...selama ini tertutup oleh pandangan mata yang sering menipu ..

Di manakah Allah? Kita sering merasakan Allah itu jauh ...nun di Arsy yang kita sering bayangkan suatu tempat yang jauh di atas langit sana ... Itulah antara sebab kita sukar untuk khusyuk di dalam solat kerana merasakan Allah itu jauh ... Cuba kita bayangkan seekor tikus yang berjalan di hadapan mata kita.... Apakah yang menggerakkan tikus itu ...Siapakah yang menggerakkan tikus itu ...dengan daya apakah tikus itu dapat bergerak? Kita sering tidak nampak Allah di sebalik gerakan tikus itu kerana mata kita tertutup oleh kewujudan tikus itu ... mari kita bayangkan tikus tadi itu mati. Lantas ia tidak bergerak lagi ... kemudian bangkainya dicampakkan di tepi jalan. Apa yang akan terjadi selepas itu? Sedikit demi sedikit bangkai itu akan reput dan di bawa terbang oleh angin yang lalu dan tikus itu terus hilang ...fana' ....justeru tikus itu pada hakikatnya wujud atau tidak wujud? Apakah yang ada di sebalik gerakan tikus tadi? Itulah Allah yang memberikan kehidupan dan menggerakkan tikus yang lalu di hadapan kita. Tanpa Allah dan daya yang diberikan Allah, tikus itu tidak mampu bergerak malah tikus itu sebenarnya tidak wujud ....yang wujud kekal abadi hanyalah Allah tetapi kita tidak nampak Allah di sebalik gerakan tikus tadi kerana mata kita tertutup oleh kewujudan tikus itu ... maka tikus itu merupakan 'cover' yang menutup mata kita dari melihat keberadaan Allah ..."Di mana pun kamu mengadap di situlah wajah Allah ..." Maka apa saja yang kita lihat contohnya pokok yang bergoyang, maka di balik pokok yang bergoyang itu adalah Allah ... apabila kita melihat KLCC ...bangunan KLCC adalah covernya saja ...di sebalik bangunan itu adalah Allah ...yang menciptakan besi-besi, batu-batu, yang memberi daya pada manusia untuk membangunkannya ... Justeru apa saja kita lihat di situlah Allah kerana daya kekuasaan Allah meliputi semuanya ...

Tidak faham? Saya mengelirukan anda? Usah risau-risau ...kalau tidak faham tunggu saja masanya Allah mengalirkan kefahaman itu pada anda. Kalau anda dapat memahaminya bersyukurlah kepada Allah yang mengalirkan kefahaman itu ke jiwa anda ...

Beberapa bulan sebelum saya dialirkan kefahaman ini, ada suatu peristiwa yang menarik ...Saya sedang memandu di sebuah lebuhraya dan cuaca ketika itu sangat cerah dan cantik. Tanpa dirancang, secara spontan terkeluar dari mulut saya, "Ya Allah, rindulah ..." luahan hati saya kepada Allah. Ketika itu juga saya dapat merasa bahawa Allah membalas luahan hati saya bila saya dapat mendengar suara yang tidak dapat didengari oleh telinga tetapi di fahami oleh hati mengatakan kepada saya, "Lihatlah dilangit sana ... Kau akan menjumpaiKu di sana ..." saya terus mendongak ke langit yang biru yang begitu cantik ketika itu ...dan dapat merasakan suatu kebahagian yang sukar diceritakan, merasakan Allah bersama saya, sedang juga merindui dan mencintai saya ....Kini setelah saya mengerti tentang makrifatullah barulah saya faham kenapa Allah berada di langit sana ... kerana Allah ada di mana-mana ....Maha Suci Engkau Ya Allah yang mengajarkan kami apa yang tidak kami ketahui ...

Hanya Allah Yang Maha Mengetahui

0 comments: